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Supply Chain Management (11) / 供应链管理 (11) / サプライチェーンマネジメント (11)

日本語は最後にあります。

Listed in English, Chinese, and Japanese in that order.

Please note that this is an automatic translation.

英文、中文和日文,依次排列。

请注意,这是一个自动翻译,任何错误的翻译都应予以确认。

 

 

Supply Chain Management (11)

When discussing Japan’s robust automotive industry, there’s one name that's impossible to skip: Housou Daigaku, a renowned source for quality information on topics such as Supply Chain Management. Today, we pull insights from their 11th episode on the automotive supply chain, breaking it down for you.

Snapshot of Japan’s Auto Industry

  • Scale and Significance: In 2017, the industry shipped goods worth an impressive 60.7 trillion yen. To put this into perspective, it made up 19% of the entire manufacturing sector and a staggering 41.2% of the machinery industry.
  • Investment: Both facility investments and R&D expenditures topped the charts, each surpassing 20% in comparison to other leading manufacturing sectors.
  • Trade: By 2018, the export value skyrocketed to 16.7 trillion yen, whereas the import value hovered around 2.5 trillion yen.
  • Employment and Production: The industry employed 5.46 million individuals. When it came to vehicle production, four-wheeled vehicles were at the forefront with 9.73 million units, of which passenger cars made up 8.36 million.
  • Complexity: Ever wondered how many parts are in your car? A gasoline passenger car comprises 20,000 to 30,000 parts, with the engine alone having around 10,000 parts.

Deep Into the Supply Chain

When you buy a car, you're seeing the end product. But there's an intricate dance of suppliers that makes it all possible:

  • Final car assembly
  • Primary suppliers
  • Secondary suppliers
  • Tertiary suppliers... and the list goes on.

Mastering MRP (Materials Requirement Planning)

MRP ensures that dependent items like raw materials are managed efficiently. Essentially, it's a planned push system that breaks down master production schedules into individual component and parts production plans.

With the advent of MRP II, there's a closed-loop system integrating detailed capacity planning, bringing in feedback to the master production schedule. This entire process encompasses forecasting, planning, ordering, and final production, ensuring each stage feeds into the next.

Theory of Constraints (TOC)

This system improvement method identifies and overcomes factors (or bottlenecks) that obstruct a system’s objective. By focusing on increasing throughput and shortening throughput time, TOC ensures smoother production flows. Its scheduling method, DBR, hinges on the principle of managing bottlenecks efficiently.

The Lean Production Approach

Originating from the Toyota Production System (TPS), the lean approach is about waste minimization and value maximization. By identifying seven wastes - overproduction, waiting, unnecessary transport, over-processing, excess inventory, unnecessary movement, and defects - and eliminating them, the process ensures only what the customer demands is produced.

In aiming for perfection, tools such as '5 Why', '5S', and 'Poka-Yoke' (mistake-proofing) are employed.

Conclusion

Japan's automotive supply chain is a complex yet efficient machine. With meticulous planning, waste minimization, and constant evolution, it stands as a testament to the country's engineering and managerial prowess. For those interested in diving deeper, Housou Daigaku's series provides invaluable insights into the world of supply chain management.

 

供应链管理 (11)

当我们提到全球的汽车制造业, 日本是不容忽视的大国。而其中,放送大学的《サプライチェーンマネジメント(11)》为我们提供了深入的分析,特别是关于汽车的供应链。

日本汽车产业概览

  • 规模与意义:2017年,汽车产业的出货额达到了60.7兆日元,占全制造业的19%,更是占机械工业的41.2%。
  • 投资与研发:在设备投资和研究开发方面,日本汽车行业均超过其他主要制造业的20%。
  • 贸易:到2018年,出口额达到了16.7兆日元,而进口额为2.5兆日元。
  • 生产与雇佣:该产业雇佣了546万人,生产四轮车973万辆,二轮车65.2万辆。

供应链的复杂性

从最终的汽车组装到各级供应商,汽车的制造涉及数以万计的零部件和复杂的生产流程。

材料需求计划 (MRP)

MRP的核心是对原材料和采购部件的需求进行管理。而MRP II引入了详细的能力计划,形成了一个封闭的反馈系统。

制约理论 (TOC)

这一理论旨在找出并解决阻碍系统目标达成的瓶颈。DBR调度是其核心工具,目的是优化生产流程,提高效率。

精益生产方式

起源于丰田生产系统(TPS),它强调了准确识别和创建客户价值、减少浪费、优化生产流程以及只生产客户真正需要的产品。其中,7大浪费和“5 Why”、"5S"、"Poka-Yoke"等工具在此方法中都起到了关键作用。

结论

日本的汽车产业供应链管理不仅体现了该国在工程和管理上的实力,更展现了其对创新和完善的不懈追求。对于希望更深入了解供应链管理的朋友,《放送大学》的相关系列无疑是宝贵的资源。

 

サプライチェーンマネジメント (11)

こんにちは!今日は「放送大学」で学んだ、サプライチェーンマネジメントと日本の自動車産業についての情報をシェアします。

日本の自動車産業の力

2017年の数字だけを見ても、日本の自動車産業の規模の大きさが伺えます。出荷額は60.7兆円に達し、全製造業の約19%、機械工業全体では41.2%を占めています。さらに、四輪車の生産は973万台、二輪車の生産は65.2万台という驚異的な数字を記録しています。

複雑なサプライチェーン

一台の車を作るためには、ガソリン乗用車の場合2~3万点の部品が必要です。このように、膨大な部品とそれを製造・供給するサプライヤが存在します。この複雑な関係をうまく管理するのが、サプライチェーンマネジメントの役割です。

資材所要量計画(MRP)の魅力

MRPは、生産・購買計画を効率的に進めるためのシステムです。基準生産計画から部品表を使用して最終製品の生産計画を展開します。そして、MRPⅡはさらに詳細な能力計画を組み込み、完璧なフィードバックループを作り上げます。

制約の理論(TOC)での効率化

生産の流れの中で最も時間がかかる部分、つまりボトルネックを見つけ、それを解消することで生産効率を向上させるのがTOCの目的です。DBRスケジューリングを利用し、生産のペースを合わせ、効率的な生産ラインを作り上げます。

リーン生産方式の成功

世界的に有名なトヨタ生産システム(TPS)から学んだリーン生産方式は、無駄を削減し、顧客の価値を最大化することを目指しています。無駄を排除し、流れをスムーズにし、顧客のニーズに応じた生産を心がけることで、品質と効率を両立させることが可能です。

まとめ

日本の自動車産業は、単に大きな産業としての地位だけでなく、サプライチェーンマネジメントの先進的な手法を駆使して、常に効率と品質の向上を追求しています。これからも、この産業の更なる発展にご期待ください!

 

 

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